Son yazılar

6 Aralık 2017 Çarşamba

Eminem- Walk On Water Şarkı Çevirisi ve Göndermeler

İlk defa Eminem şarkısı çeviriyorum. Yanlışlarım varsa şimdiden affola. Eminem'i dinleyenler bilir şarkılarında fazla gönderme vardır. Şarkıyı çevirdim ama  göndermeler kısmını bu şekilde bir postla açıklamak istedim. 



Özellikle Stan şarkısının göndermesine ve hikayesine çok şaşıracaksınız. Ama direkt "Stan" ile olaya balıklama atlamak yerine sırasıyla göndermeleri yorumlayacağım. Öncelikle şunu bilelim. "Walk on Water",  'bende sizin gibi bir insanım" diye haykıran Eminem'in atarlı halini anlatıyor. Bu şarkı, Beyonce ile bir düet şarkısı ama çoğu insan nedense Beyonce'un vokalini beğenmedi bir kısmı ise Tanrı ve Tanrıça düet yaptı diye yağ gibi eridi. Ben de Beyonce'un sesine pek alışamadım bu şarkıda niyeyse... Zaten Beyonce olan düeti değil Skylar ile olan düetine çeviri yaptım.

Skylar- Eminem

 Neyse sırasıyla göndermelere açıklık getirelim.


Beyonce ile düet>>

İlk önce orijinal kayıtla bu performans arasındaki fark nedir ona açıklık getirmek istiyorum. Orijinal kayıtta piyano sesi ve kağıta yazılan notlar ve kağıtların buruşturulup atılma sesleri var. Fakat Canlı performansta elbette bu yok. Onun yerine orkestra kullanmayı tercih etmişler. Çok iyi de olmuş :)




TRSUB- Walk On Water - TRSUB from Derya Hyunbinaşkı on Vimeo.




"I know the mark's high, butter–
flies rip apart my stomach"

"Çıta yüksek biliorum, kele-
sinekler midemi paramparça ediyor"

İnsanlar heyecanlandığında midemde kelebekler uçusuyor diyor ya... Eminem rahatsızlığını dile getirmek için butter-flies kısmını ayırıp rap yapıyor. Yani onda kelebekler yerine sinekler var. Rahatsız edici olduğunu düşündüğünden bu tarz bi kelime oyunu yapmış.

Bir kıta da daha bir kelime oyunu var fakat kelime oyununu anlayacağınız şekilde çevirseydim o kısmı anlaşılmaz olacaktı şarkı normal bir bütün olarak çevirdim.

O kısım da şöyle: "But I'm doin' my best to not ruin your ex–
pectations and meet 'em, but first"

"Ama elimden geleni yapıyorum beklentilerinizi karşılamak için ama ilk önce..." diye çevirdim ben. Fakat o kısımda ex dediği yerde hayranların sevdiği başarılı olmuş tüm işlerine gölge düşürmek istemediğini söylüyor. your ex derken zaten işlerinin hayranlar için olduğunu bir kez daha haykırmış.



"Vicodin almak oldukça zor bu yüzden kaale almıyorum bunları"

Vicodin morfinle benzer yapıda uyuşturucu etkisi olan bir ağrı kesici. Eminem'in hap almakla ilgili pekte hoş olmayan bir geçmişi var. Buna atıfta bulunduğunu düşünsem de ingilizce bir deyim de söz konusu. "That's a hard Vicodin to swallow" Vicodin yerine pill demiş olsa 'bunu kabullenmek zor' gibi bir anlam veren deyim var ingilizcede. Aslında bir cümleyle hem hayranlara hem kendine gönderme yapmış oluyor.

"Khakis gibi baskı artıkça yırtılıyorum
Buzulların çatladığını hissediyorum, çünkü"

Burada Khakis'in üzerindeki baskı haki pantolonların kırışmasına yırtılıyormuş gibi ses çıkarmasına  gönderme yapıyor. Bu yüzden bende "baskı arttıkça yırtılıyorum" diye çevirdim. Daha çok orijinal müzikte kağıt yazma yırtılma seslerinden de dayanak aldım diyebilirsiniz.



Nakarat kısmından çok bahsetmeyeceğim çoğunuz anlamışsınızdır. İsa'nın suda yürüme mucizesi sadece Luka incilinde bu mucize geçmez. Diğer üç incilde bir şekilde anlatılır. Asıl önemli olan Eminem'in " İsa su üzerinde yürümüş olabilir ama donmuş su üzerinde" diye iddia eden bir bilimciye karşı, İsa yürüyor ama su üzerinde fakat ben insan olduğum için donmuş su üzerinde yürürüm diyerek son noktayı koyuyor :) Kendince bilim insanına diss atıyor diyebiliriz :D

"Mathers plaklarının" diye çevirdiğim kısımda ise CD yerine Disc demesi çok ilgimi çekti. Bu yüzden CD yerine plak dedim. Mathers da ne evladım diyenlere, Eminem'in adı ve soyadı şu şekilde efendim: Marshall Bruce Mathers III.

"Ben tanrı vergisi değilm, Nas, Rakim,  'Pac, B.I.G., James Todd Smith...
Ve bir prens değilim bu yüzden..." Hepsi Amerika'da ünlü rapçiler.



Speedom parçası, şimdi Big Sean... Tahmin ettiğiniz üzere Speedom onun 2015'te yer aldığı bir düet şarkısı şimdi Big Sean demesi de yeni düetlerinden birinin Big Sean olması... Ama sanki bu durumdan memnun değil. Çünkü Big Sean'ıın rapini eleştiriyor. Tıpkı medya gibi... Annesini rap şarkılarda kullanmasını eleştiriyor. Hatta hızlı gidiyor diye çevirsem de hep aynı şeyi yapııyor gibi bir anlam çıkardım. Burada pek emin değildim. Umarım bozmamamışımdır. BigSean için ritmi hep aynı söylemleri var çünkü.

"Ama bana tepeden bakan kişiler içinde
Benim için önemli olan tek kişi DeShaun"



Deshaun(Proof) Eminem'in çocukluk arkadaşı olan rapçi, 2006'da Detroit'te karıştığı bir bar kavgasında kurşunlanarak öldürüldü. Eminem onun cennette olduğunu düşündüğünden ona tepeden bakabilecek tek kişinin de o olduğunu düşünüyor. Zaten performansta o kısımda yukarıya doğru bakıyor. Anlamamak için aptal numarası yapmak gerek :)

"Özellikle metadondan sonra
Geçmişin izi yavaşça kayboluyor ve Dresden'daki evim
yanıp kül oldu ve evimden geriye kalan tek şey, çimenler"

Eminem 2007'de kullandığı haplardan dolayı metadon zehirlenmesi geçirdi.Buna gönderme yapmış.

Dresden'daki ev derken çocukluğunun geçtiği evi anlatıyor aslında. Ev bilinmeyen kişiler tarafında yakılmış. İnternette arama yaparsanız evin harabe halini bulabilirsiniz.Burada anlatmaya çalıştığı şey "zaman akıp geçiyor baksana, şimdi tüm seyircilerim azaldı" gibisinden kalabalıkların yok olduğunu anlatıyor.



"Ve sarı saçımı yıkama zamanı geldi
Satışlar düştü, perde indirildi"

Eminem'in büyük patlama yaptığı yıllarda saçları sarışındı. Amerika'da o kadar çok seviliyordu ki çılgın hayranları ona benzemek için ellerinden geleni yapıyorlardı. Hatta Stan şarkısını dinleyip klibi izleyenler varsa ne demek istediğimi anlayabilirler.



"Bu yüzden ben ve sen aynı değiliz
Sürt*k ben "Stan"i yazmışım!"

 Eminem Dido ile birlikte düet yaptığı Stan şarkısına atıfta bulunuyor. Şimdi ne alaka diyeceksiniz. Bu adam şarkının başından beri ben insanım beni tanrı gibi görmekten vazgeçin, hata yapıyorum ve ne kadar çok hata yaptığıma inanamazsınız diyor. Bana hayran olurken düzgün olun saçmalamayın demeye çalışıyor. Hatta siz aynı hataya düşmeyin diye Stan şarkısını yazdım size diyor. Stan şarkısının hikayesi ise şöyle;



"Şarkıda stan adında Eminem'in çok sıkı hayranı olan bir çocuğun eminem'e yazdığı mektuplar yer almaktadır. Stan daha önceki bir konserde eminem ile ayaküstü konuşmuş ve mektup yazması durumunda yanıt alacağı konusunda söz almıştır.

Şarkının ilk kısmında Stan'in üçüncü mektubunu eminem'e yazarken buluruz. Stan'in kız arkadaşı hamiledir ve eğer kızı olursa adını bonnie koyacağını söyler (eminem'in çok sevdiği amcası ronnie intihar etmiştir).

İkinci kısımda ise Stan hala mektuplarına yanıt alamamıştır, biraz kırgındır. Eminem'e neden yanıt vermediğini sorar. Altı yaşındaki kardeşi ile birlikte imzalı resim almak için 4 saat soğukta beklediklerini ama eminem'in onları reddettiğini anlatır. Kız arkadaşının eminem'e olan sevgisi yüzünden sorun çıkartmaya başladığını belirtir. Hatta kendisinin eminem'in kaybedebileceği en büyük fanı olduğunu söyler ve "birlikte olmalıyız" şeklinde bitirir.

Üçüncü kısımda stan son derece öfkelidir (şarkıyı söylerken sesinden de bellidir), diğer hiçbir mektuplarına yanıt vermeyen eminem'e bu sefer arabada kaset doldurmaktadır. İçki içmiş ve süratli araba kullanmaktadır. Eminem'e türlü laneti okuduktan sonra arkadan bir çığlık gelir, stan hamile kız arkadaşının elini kolunu bağlayıp arabanın bagajına kilitlemiştir. Sonuna doğru stan arabayı köprüden aşağıya sürer ve denize düşerler, ancak kasedin kime olduğunu söylememiştir.



Dördüncü ve son kısımda Eminem stan'in önceki tüm mektuplarına cevap vermektedir. Çok meşgul olduğunu belirtir, kız arkadaşının durumunu sorar, kardeşi için imzalı bir resim gönderir. bütün bu süre zarfında stan'e sakin olmasını, kız arkadaşıyla daha çok ilgilenmesini, "birlikte olmalıyız" derken neyi kastettiğini anlamadığını söyler. Ancak mektubun sonuna doğru birkaç hafta önce sarhoş bir sürücünün bagajdaki eli kolu bağlı hamile kız arkadaşı ile birlikte arabasını köprüden aşağı uçurduğunu ve arabada kime olduğu belli olmayan bir kaset bulunduğunu hatırlar. Şarkı eminem'in o habere çıkan kişi ile mektupları yazanın aynı kişi olduğunu fark etmesiyle biter, şarkının son sözü "şimdi düşününce, o adamın adı... o sendin, stan!" şeklindedir."

**Bu hikaye ekşi sözlükte  varos cloudstrider adlı kullanıcıdan alıntılanıp düzenlenmiştir***




Bu şarkı Eminem'in gelmiş geçmiş en iyi şarkılarından biridir. Ayrıca Stan adlı kişinin gerçek adı bilinmiyor. Şarkıda Stalk ve stalker kelimelerinden esinlenerek Eminem'in böyle bir isim uydurduğu düşünülüyor.

Umarım şarkı çevirimi ve açıklamalarımı beğenmişsinizdir. Yorumlarınızı ve eleştirilerinizi bekliyorum :)Teşekkürler...

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

Nasılsın? Mutlu musun bari?